Nya kronan!

Blev lite förvånad igår när jag handlade och fick den nya kronan. Något jag missat helt. Trodde först att det smygit med någon felaktig peng men så var det icke. Kronan ska uppmärksamma att det var 200 år sedan Finland separerades från Sverige. Formgivaren Annie Winblad Jakubowski har gjort motivet som symboliserar havet som förbinder Sverige och Finland. Runt myntets kant löper ett citat "Den underbara sagan om ett land på andra sidan hafvet", hämtat ur Anton Rosells bok "Studentbesöket i Finland". 
 
      
Riksbanken vill alltså ta tillfället i akt och utbilda oss lite. Motivet får stor spridning och blir känt hos allmänheten. Händelser av nationell betydelse ska från och med 2009 uppmärksammas på mynten.


Kommentarer
Postat av: lotta

ja..visst va den märklig.jag trodde åxå att jag fått nå utlänsk peng i min plånbok å att jag inte skulle kunna handla med dom.

2009-04-05 @ 09:49:04
URL: http://missdragon.blogg.se/
Postat av: Anonym

mm...Vilken fin bild hon knåpat ihop på havet då... Skulle Ella kunna gjort bättre med färgkritor och ögonbindel. Tragiskt...

2009-04-06 @ 14:41:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0